یادداشت‌ها و مقالات شخصی

آغاز شیطنت های رسانه ای علیه همکاری های منطقه ای

U.S. Pressured to Secure Persian Gulf After Iran Seizes Tankers – WSJ
https://www.wsj.com/articles/u-s-pressured-to-secure-persian-gulf-after-iran-seizes-tankers-7bab70cb

آغاز شیطنت های رسانه ای علیه همکاری های منطقه ای

امیر دبیری مهر

روزنامه وال استریت ژورنال مهمترین روزنامه تجاری انگلیسی زبان مستقر در نیویورک و با حدود ۱۳۰ سال سابقه  با انتشار گزارشی هدف دار مدعی شده که امارات متحده عربی از آمریکا خواسته اجازه ندهد ایران بیش از این در آبهای خلیج فارس قدرت پیدا کند و بر عبورو مرور کشتی ها اشراف داشته باشد‌.
انتشار چنین گزارشی دقیقا زمانی که رابطه ایران با عربستان و امارات رو به بهبود است و هنوز چند ساعت از سفر پادشاه عمان به ایران نمی گذرد و یحتمل روابط ایران و مصر هم از سرگرفته خواهد شد هیچ نکته ای ندارد جز اینکه جریان مخالف بهبود روابط کشورهای منطقه با هم دست به کار شده تا با شیطنت های رسانه ای فضای ذهنی موجود را خدشه دار کند وگرنه چه کسی است نداند که از این پیامها بین کشورهای به شکل فراوانی رد وبدل می شود و چیز مهمی نیست‌ . پوشش غیر عادی این خبر عادی و نه چندان مهم در رسانه های فارسی زبان خارج از کشور هم نشان می دهد در روزهای اینده خط تخریب و جلوگیری از بهبود روابط کشورهای حاشیه خلیج فارس ادامه خواهد یافت.
وگرنه چرا باید کشورهای منطقه از حضور پررنگ کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله ایران در تامین این آبراه راهبردی ناراحت و نگران باشند ؟ حضوری که در خدمت تامین امنیت این منطقه استراتژیک و گذرگاه انرژی برای جهان است. همانطور که ایران نگران حضور نیروهای دریایی عربستان و امارات نیست انها هم نگران حضور ایران نیستند اما ظاهراً کشورهایی هستند که نظم متفاوتی برای تامین امنیت خلیج فارس می خواهند که بجای الگوی بومی با محوریت قدرتهای فرامنطقه ای باشد.

https://t.me/andishkadeye_kherad

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 14 =

دکمه بازگشت به بالا